Rejestracja pojazdu – samochód kupiony w Unii Europejskiej

porównywarka OC

Procedura rejestracji pojazdu z UE jest znacznie bardziej skomplikowana, niż w przypadku rejestrowania samochodu krajowego. Samodzielne sprowadzanie pojazdu z UE wiąże się zawsze w pewnym ryzykiem, zwłaszcza gdy robimy to po raz pierwszy i nie mamy w tym doświadczenia. Łatwo się wtedy pogubić w „papierach”, dokumenty są przecież w języku, którego nie znamy zbyt dobrze lub nie znamy go wcale.

sprowadzony samochód

Pierwszym krokiem będzie przetłumaczenie dokumentów, które otrzymaliśmy od sprzedającego pojazd. Trzeba to zrobić koniecznie u tłumacza przysięgłego języka, z którego następuje tłumaczenie. Należy również zrobić kserokopię wszystkich tłumaczonych papierów, niektóre urzędy mogą wymagać również pieczątki tłumacza na kopiach, warto poprosić więc zawczasu o to osobę, która będzie robiła tłumaczenie.

Jeżeli pojazd posiada ważne badania techniczne z kraju, w którym go nabyliśmy, nie ma potrzeby robienia badań na stacji diagnostycznej. Gdy jednak badania straciły termin ważności, kolejnym krokiem do rejestracji pojazdu będzie przebadanie stanu technicznego pojazdu przez uprawnionego diagnostę.

Następnie musimy złożyć deklarację uproszczoną AKC-U (w ciągu 14 dni od zakupu) oraz opłacić podatek akcyzowy w wysokości 3,1% wartości samochodu (silniki do 2000cm3) lub 18,6% (większe jednostki napędowe). Na zapłatę mamy 30 dni od daty na umowie kupna-sprzedaży. Opłacenie tego podatku da nam prawo do wystąpienia z wnioskiem do naczelnika urzędu celnego o wydanie zaświadczenia, które potwierdzi opłacenie akcyzy. Aby to zrobić, trzeba złożyć, oprócz wniosku, następujące dokumenty:

  • dowód opłacenia akcyzy
  • deklarację AKC-U
  • dowód zakupu samochodu (rachunek, umowa, faktura)
  • dowód rejestracyjny pojazdu lub inny dokument identyfikacyjny z kraju pochodzenia pojazdu
  • dokument poświadczający wyrejestrowanie pojazdu w kraju, z którego sprowadziliśmy samochód
  • zaświadczenie o badaniu technicznym (jeżeli jest)
  • tłumaczenia dokumentacji i umowy

Nie obejdzie się również bez wizyty w urzędzie skarbowym, w którym dostaniemy zaświadczenie VAT-25. Jest to dokument potwierdzający zapłatę podatku VAT lub brak takiego obowiązku (nie musimy płacić VAT-u, jeżeli auto pochodzi z transakcji wewnątrzwspólnotowej). Niestety, wydanie takiego zaświadczenia słono kosztuje – aż 160 zł.

Ostatnim miejscem, które musimy odwiedzić na drodze do zarejestrowania naszych wymarzonych czterech kółek, jest wydział komunikacji właściwy naszemu miejscu zameldowania. Dokumenty, jakie należy przedłożyć w tym miejscu to:

  • wniosek o rejestrację pojazdu z zagranicy
  • dowód potwierdzający zakup (faktura, rachunek, umowa) oraz tłumaczenie
  • potwierdzenie opłacenia akcyzy
  • zagraniczny dowód rejestracyjny, karta pojazdu i tablice rejestracyjne
  • dokument wyrejestrowania pojazdu w kraju pochodzenia
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym (jeżeli była potrzeba zrobienia takowego)
  • zaświadczenie VAT-25
  • nasz dowód tożsamości
  • dokument potwierdzający zapłacenie opłaty ewidencyjnej i komunikacyjnej
Na szczęście nie ma już potrzeby uiszczania opłaty recyklingowej, która wynosiła aż 500 zł.

Dokładnie tak samo, jak przy rejestracji krajowego pojazdu, najpierw otrzymamy miękki dowód rejestracyjny, a do miesiąca od złożenia wniosku, będziemy mogli odebrać właściwy dokument.

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz